Grundskole
Udsolgt
Billede

Beskrivelse

headspace er et sundhedsfremmende civilsamfundstilbud for børn og unge mellem 12-25 år drevet af frivillige og få lønnede medarbejdere. Vi arbejder ud fra devisen om, at ingen unge skal slås med det, der fylder for dem, alene. Alle unge skal have nem adgang til tidlig hjælp og støtte, når de oplever sociale og personlige udfordringer i deres liv.

I headspace arbejder vi for at fremme mentale sundhed ved at være nogle at tale med for børn og unge i alderen 12-25 år.  Vi snakker med unge om emner, der er vigtige for dem og deres hverdag. headspaces aktiviteter foregår både som rådgivning i centrene og via chatten, oplæg/workshops på skoler og uddannelsesinstitutioner samt via andre udgående aktiviteter. headspace er gratis, og det vil altid være den unge, der bestemmer, hvad vi skal tale om.
• Rådgivning: headspace har mere end 30 centre i Danmark, hvor unge kan komme ind fra gaden og få rådgivning. Rådgivningen kan enten være personlige samtaleforløb eller gruppesamtaler, ligesom det også er muligt at blive rådgivet via chatten eller videorådgivning. Det er gratis, der er ingen ventetid, og ingen problemer er for store eller for små. Der bliver lyttet og handlet på de unges præmisser.
• Brobygning: Brobygning til andre og mere specialiserede civilisamfundstilbud, til kommunen, psykiatrien eller egen læge er et centralt element i den hjælp og støtte, som vi tilbyder de unge.
• Outreach og workshops: headspace besøger skoler og andre uddannelsesinstitutioner i lokalområdet, hvor vi holder workshops om temaer, der knytter sig til mental sundhed, trivsel og alle de udfordringer, der kan følge med et ungdomsliv. Tilbuddet er for unge i alderen 12-25 år og kan både foregå ude i kommunen eller hos os i centeret. Vi er dialogiske i vores tilgang og har derfor en masse øvelser med, hvor vi inddrager de unge så meget som muligt. Gennem dialog forsøger vi at hjælpe de unge til at sætte ord på de ting, der har betydning for deres trivsel. Fælles for vores tilbud er, at vi har fokus på positive forandringer i de unges egen hverdag.

I workshoppen forsøger vi gennem dialog og kreativ tækning at normalisere det at møde modgang i livet. Vi tager udgangspunkt i den sundhedsfremmende trivselsforståelse, der læner sig op ad den beskrevne i trivselskommissionen (2025) ”Kommissionens trivselsforståelse skal tydeliggøre, at intet menneskeliv kan leves uden bump på vejen og med perioder af nedtrykt”.

Vi kan altså alle møde små og store bump – men hvad gør vi, når tingene er svære?

Gennem forskellige greb i workshoppen ønsker vi netop at normalisere det, at have det svært en gang imellem. Vi har valgt en positiv vinkel på temaet og en stor del af workshoppen fokuserer på, hvad de unge oplever hjælper dem og er godt for deres trivsel. Vi er desuden meget optaget af at få de unges viden bragt på banen, hvorfor de unge skal bringe deres egne ideer i spil, til inspiration for dem selv og hinanden.

I løbet af workshoppen skal eleverne gennem dialog og øvelser trække på egne erfaringer og give tips videre til andre unge, der har det svært. Formålet med øvelsen er blandt andet at øge de unges handlekompetencer i forhold til deres egen mentale sundhed, at styrke følelsen af at kunne bruge hinanden og samtidig skabe en forståelse for, at der er mange forskellige måder at tage hånd om udfordringer på.

Vi ved at en barriere for, at unge søger hjælp blandt andet handler om mangel på viden om, hvor de kan søge hjælp. Derfor er det vigtigt for os at fortælle dem om headspace, så de ved, hvordan de kan bruge os som led i at passe på deres mentale sundhed. De introduceres til headspace som et sted, hvor man kan få hjælp og støtte – uanset om man har små eller store udfordringer.

 

Aktiviteter

1) Workshoppen er bygget op omkring en metafor med en ballon, der har til formål at visualisere den balance, der er vigtig at opretholde for at trives.

2) 6.-7. klassetrin: De unge skal snakke sammen med hinanden, de skal se en kort video og så skal de arbejde med to cases, hvor de selv skal udforme tips til casepersonerne, baseret på egne erfaringer.

eller…

8. klassetrin: De unge skal snakke sammen med hinanden, se en kort video, og så skal de skabe små plakater, der kan hænges op rundt på skolen til inspiration
for andre.

3) Afslutningsvis sætter vi, igennem en aktiv øvelse i klassen, fokus på, hvad headspace er, og hvordan de unge kan bruge headsapce, både når de har det svært eller hvis de har det godt, men gerne vil styrke deres mentale sundhed yderligere.
 

Forberedelse

For at eleverne kan få det størst mulige udbytte, ønsker vi, at følgende bliver taget i betragtning og hjulpet med: 
• Eleverne bliver forberedt på, at der kommer gæster i klassen, der vil snakke om emner, der vedrører mental sundhed, og at det forventes, at de er deltagende i dialoger og øvelser. 
• Der skal være en lærer, der kender dem godt under hele workshoppen eller til rådighed i nærheden, så vedkommende kan komme, hvis der opstår vanskelige situationer. I tilfælde af sygdom forventer vi, at der er en anden lærer, der kender eleverne godt, der træder ind. Er det ikke muligt, aflyses workshoppen, og vi finder en ny dato.
• Hvis der opstår forstyrrende uro, ønsker vi, at læreren tager ansvaret for, at der bliver ro, da I kender jeres elever bedst.

Praktisk har vi brug for: 
• at der stilles skærm og evt. computer til rådighed, hvis headspaces ikke er kompatibel. 
• at der i forbindelse med tilsluttet skærm kan afspilles lyd. 
• at eleverne i sidste del af workshoppen kan tilgå deres telefoner/computer. 
• 6.-7. klassetrin: Eleverne har skriveredskaber
• 8. klassetrin: 
- At der er en masse skriveredskaber (farver og tusher) og karton til rådighed og eventuelt også nogle sakse. 
- At der er noget eleverne kan hænge deres miniplakater op med - eks. elefantsnot.  
 

Formål

Håbet er, at eleverne... 

  • får en oplevelse af normalitet ved at møde modgang.
  • bliver opmærksomme på, at der kan være forskellige årsager til, at man oplever at have det svært.
  • får et nuanceret billede af, hvad man kan gøre, hvis man har det svært.
  • får en forståelse for, at de aktivt kan gøre noget for at styrke deres trivsel.
  • bliver skarpere på, hvad der hjælper lige netop dem
  • ved, hvad de kan bruge headspace til.
     

Praktisk information

Udbyder
Sted
Ikke angivet
Skjul detaljer

Forløbet foregår på skolen.

Forløbstype
Forløb med formidler
Forløb på skolen
Virksomhedssamarbejde
Målgruppe
6. klasse
7. klasse
8. klasse
9. klasse
10. klasse
Fag
Dansk
Pris
Gratis
Antal
35
Periode
Hele året
Skjul detaljer

15-35 elever pr. hold. Det er muligt at køre to hold på samme tid eller efter hinanden.

Varighed
1.5 time
Skjul detaljer

Tidspunkt aftales efter booking.

Emneområde
Klædt på til voksenlivet
Krop, sundhed og seksualundervisning
Trivsel, fællesskab og mobning
Uddannelse og job

Tilmelding

Gratis