Aalborg Historiske Museums særudstilling handler om oprør. Siden middelalderen har der været mange oprør i Nordjylland. Følg sporet tilbage i tiden og bliv klogere på hvorfor og hvordan man gjorde oprør. Undervejs møder du 8 forskellige oprør; det yngste er blokaden mod skifergasboring i Dybvad i 2014-2015, det ældste er bondeoprøret ved Sankt Jørgensbjerg i 1441.
Udstillingen egner sig godt til besøg af skoler, der er mange ting at undersøge, diskutere og blive klogere af. Til sidst i udstillingen opfordres man til at give sin mening til kende ved at aflevere sin stemme i forskellige afstemningsrør. Det er en fordel at læreren giver eleverne en introduktion til udstillingens tema og opbygning inden I går igang.
Til udstillingen er lavet skolemateriale til mellemtrin og udskoling. Skolematerialet er beregnet til at eleverne går selv rundt og løser dem, meget gerne i små grupper.
Til de yngre børn er der lavet et "Oprørspas", der udleveres i Informationen. Oprørspasset skal klippes med en tang på 5 forskellige poster i udstillingen.
Skolematerialet er tilpasset historiefagets fællesmål.
Besøg på Aalborg Historiske Museum, hvor der arbejdes med det undervisningsmateriale, der er lavet til udstillingen "Oprør i Nordjylland".
Snak med eleverne om, om der er nogle "sager", der er vigtige for dem, og som de vil kæmpe for. Snak også gerne om, hvor langt de vil gå i denne kamp. I udstillingen er der eksempler på forskellige måder at gå i kamp for sin sag. I den ene ende af spekteret var der nogle, der tog toget til København for at demonstrere for et nordjysk universitet, i den anden ende var der nogle der mistede livet i modstandsbevægelsen under 2. verdenskrig og bondeoprør.
Gennemgå opgaverne og tal om det eleverne har kreeret undervejs. Hvad står der f.eks. på de protestskilte og de badges, de har tegnet.
Kompetenceområde:
Historie - Historiebrug, Historie - Kildearbejde, Historie - Kronologi og sammenhæng
Læringsmål:
Eleverne arbejder med kronologiske sammenhænge og tidslinjer
Eleverne læser og tolker historiske kilder
Eleverne prøver at forstå historiske genstande
Det er nødvendigt at melde sin ankomst til museet i god tid i forvejen. Aftal også om I vil spise madpakker på museet, eller har brug for at låne mødelokalet.